Omschrijving
Bij conflicten met anderen of bij persoonlijke uitdagingen binnen een groep zie jij doorgaans het probleem in eerste instantie bij jezelf. Je verwijt jezelf dat je te weinig kennis van zaken hebt. Je gaat eerst je omgeving observeren en vervolgens duik je in de boeken op zoek naar kennis hoe jij anders kan reageren op je omgeving. De zoektocht naar de juiste kennis heeft je grote rijkdommen doen ontdekken. Door eerst alles goed te observeren kom je met gedegen antwoorden. Je hebt dan ook door de jaren heen een brede interesse ontwikkeld. Je weet immers maar nooit waar de kennis die je opdoet goed voor kan zijn. In tegenstelling tot de hervormer hoeft deze kennis dan ook niet altijd doelgericht of praktisch te zijn. De kennis is waardevol in zichzelf. Om een goed beeld te krijgen van de situatie waarin je verkeert heb je rust, privacy en objectiviteit nodig. Dit zijn dan ook belangrijke waarden in je leven.
Als christen heb je de onschatbare waarde van de Bijbel ontdekt en weet je dit onder de aandacht te brengen. Je ontdekt de ene schat na de andere en je vertelt graag anderen erover. Dit is zeer kostbaar. God wil je gebruiken op dit gebied om mensen de rijkdom van Zijn Woord te laten ontdekken. Het liefst geef je mensen een zo objectief mogelijk, goed doordacht verhaal, dat staat als een huis. Je bent meestal niet op de voorgrond maar als je wat zegt dan snijdt het hout omdat je het eerst van alle kanten hebt bekeken. Binnen de gemeente kunnen mensen op je bouwen vanwege je objectiviteit, je bedachtzaamheid en je betrouwbaarheid.
Doordat je veel nadruk legt op privacy en in rust observeren kan je de neiging krijgen om je teveel terug te trekken uit je omgeving. De wereld wordt dan voor jou te beangstigend. Als een monnik trek je je dan terug in je klooster, het centrum van jouw kennis en jouw veiligheid. Uiteindelijk werkt dit averechts. Verlies de wereld, de omgeving waar je woont, niet uit het oog. Je haalt je eigenwaarde uit je behaalde competenties. Besef daarbij wel dat dat erg betrekkelijk is.